Wróć do wpisów

Raport Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego w mediach

63 procent polskich rowerzystów chce poprawy bezpieczeństwa poprzez rozbudowę infrastruktury. To jeden z wniosków z Raportu Rowerowej Rewolucji przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe. Główne dzienniki, redakcje biznesowe i portale, szeroko cytowały wnioski z opracowania.

Rowerowa Rewolucja trwa

Media zainteresowały się wynikami badań przeprowadzonych na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, które zostały przedstawione podczas spotkania prasowego online. Interia.pl sporo miejsca poświęciła kwestiom bezpieczeństwa, zauważono także wzrost grupy Polaków, którzy planują zakup roweru w najbliższym czasie.

Wyborcza.biz skupiła się na rosnącej popularności roweru jako środka transportu. Dziennikarze zwrócili także uwagę na fakt, że „wśród czynników obniżających poziom bezpieczeństwa na drodze, połowa badanych wskazała brak ścieżek rowerowych, a 30% ankietowanych - ich złe zaprojektowanie.”
W materiałach prasowych cytowano Krzysztofa Dylewskiego, prezesa PSR, który w trakcie webinaru podawał przykłady dobrych praktyk z zachodniej Europy. "Nie tylko my widzimy konieczność zmian, ale w Europie Zachodniej, działania na rzecz rozwoju infrastruktury ruszyły znacznie wcześniej. Inspiracji nie trzeba szukać daleko. Kopenhaga, jedno z najbardziej przyjaznych rowerzystom miast, pokryta jest siatką 390 km tras rowerowych. Tak rozbudowana infrastruktura ułatwia bezpieczne dotarcie na rowerze do każdego miejsca w metropolii, co przekłada się na ogromną popularność tego środka transportu w stolicy Danii".

Rzeczpospolita zauważa, że Polacy rezygnują z rowerów wypożyczanych na minuty na rzecz zakupu własnych jednośladów. „Polskie Stowarzyszenie Rowerowe (PSR) mówi wręcz o rewolucji” – pisze autor artykułu w Rzeczpospolitej – „i trudno, by opisać to zjawisko inaczej, skoro – w wyniku pandemii – aż 41 proc. z nas wybiera właśnie ten pojazd zamiast komunikacji miejskiej czy taksówki.” Materiał Rzeczpospolitej był szeroko cytowany w portalach internetowych, m.in. w Bankier.pl, Onet.pl, Wprost.pl, Interia.pl.

Portal WNP.pl i Stooq.pl także opisały sytuację w branży rowerowej. Dziennikarze tych portali zauważyli, że „początek sezonu przyniósł producentom jednośladów spadki sprzedaży na poziomie 70 proc. Jednak już w maju i czerwcu odnotowano 30-proc. wzrosty sprzedaży rok do roku. Obecnie w sklepach obserwować można ogromne zainteresowanie rowerami. Potwierdzają to wyniki badań zleconych przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe” – czytamy.

Rower elektryczny zdobywa rynek

Zwrócono także uwagę na trendy rynkowe. 3 proc. Polaków planuje kupić rower elektryczny w najbliższym czasie. PSR szacuje, że wielkość tego segmentu w Polsce może wkrótce osiągnąć wartość 10 proc. „Jak wskazują wyniki zrealizowanych na zlecenie CONEBI badań, w latach 2018-2019 elektryki odnotowały 60-proc. wzrost produkcji. Unijna Strategia Rowerowa zakłada wzrost liczby tych rowerów z 6,5 mln w 2015 roku do 60 mln w 2030 roku” – czytamy na portalu Propertydesign.pl.

Wyniki badania nie umknęły także mediom branżowym. Na portalu Rozladowani.pl podkreślano, jak dobrym pomysłem jest przesiadanie się na rower – zwłaszcza w dobie pandemii. Zwrócono uwagę, że „nawet 41% ankietowanych wybiera rower zamiast innych środków transportu, a wybór jednośladu zalecany jest przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).”

Na antenie TVN24 i na TVN24.pl również zauważono, że „coraz więcej Polaków przesiada się na rower. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego wynika, że na dwóch kółkach jeździmy więcej, niż jeszcze przed rokiem i coraz chętniej wybieramy jednoślad zamiast innych środków transportu” – można przeczytać na portalu stacji oraz zobaczyć w popołudniowych Faktach TVN.

Branża rowerowa w natarciu

O doskonałej sytuacji w branży rowerowej pisze także Wyborcza.pl: „Spostrzeżenia sprzedawcy potwierdza najnowsze badanie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego (PSR), organizacji skupiającej wszystkich przedstawicieli branży: sklepy, producentów, eksporterów, prasę branżową. Wynika z niego, że prawie połowa ankietowanych korzysta z jednośladów w czasie tegorocznych wakacji. Faktycznie, serwisy rowerowe mają teraz pełne ręce roboty. Od maja odnotowują ruch na wysokim poziomie. Nawet jak na wysoki sezon i ładną pogodę” - przyznaje Mateusz Pytko z PSR.

Kolejne redakcje zauważają, że „Pandemia koronawirusa sprawiła, że Polacy ruszyli po rowery. Nie tylko wzrosła sprzedaż rowerów w sklepach, ale i kolejne osoby rozważają kupno jednośladów dla siebie i swoich bliskich" – czytamy na Superbiz.se.pl. oraz Money.pl.

Kampania PSR

O kampanii Rowerowa Rewolucja pisały także media marketingowe i PRowe takie jak Wirtualnemedia.pl, Publicrelations.pl, Marketingprzykawie.pl. „Celem inicjatywy jest jeszcze większa popularyzacja jazdy na rowerze. Odpowiednimi działaniami, PSR chce zachęcać Polaków do korzystania z tego środka transportu."