Aż 40% Polaków rozważa zakup roweru elektrycznego, a 60% przyznaje, że posiadanie e-bike’a mogłoby obniżyć wydatki domowe na transport i mobilność, szczególnie w dobie szalejącej inflacji i wywindowanych cen paliw. Wyniki sondażu zrealizowanego na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przyciągnęły uwagę mediów. Dzięki ich przekazom dotarły do milionów odbiorców.
Rowerowy boom, który wystrzelił w Polsce i Europie w czasie pandemii, nie traci na sile, wręcz przeciwnie, coraz więcej osób docenia przewagi tego wygodnego i zdrowego środka transportu. Rower zapewnia sprawne przemieszczanie się po mieście, bez obaw o korki czy miejsca parkingowe. A „elektryk” dodatkowo gwarantuje, że rowerzysta dojedzie dalej, szybciej i łatwiej. Mieszkańcy polskich miast coraz częściej sięgają po dwa kółka nie tylko ze względów funkcjonalnych i ekonomicznych, lecz także z uwagi na ekologiczny charakter e-bike’ów. Przyjazne środowisku naturalnemu pozwalają zmniejszać poziom hałasu oraz zanieczyszczenia powietrza. Zmiany w postrzeganiu codziennej komunikacji mają swoje odzwierciedlenie na ulicach i ścieżkach rowerowych, a także w oczach ekspertów i dziennikarzy.
O e-bike’ach na ekranie…
W Polsat oraz Polsat News wyemitowano materiał przedstawiający rozwiązania na horrendalne ceny paliw. Jedną z alternatyw na kolejne podwyżki może być rower elektryczny. Na antenie podkreślono, że zakup e-bike’ów w ciągu roku rozważa 40% badanych. Mateusz Pytko, Dyrektor Biura Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego mówił o zaletach rowerów elektrycznych w „Wydarzeniach” Polsatu – Jesteśmy świadkami rowerowej rewolucji. W obliczu drogiego paliwa Polacy wybierają rowery elektryczne i tradycyjne.
…i w eterze
Radio Zet, RMF Maxxx, Radio 357 oraz Polskie Radio także zauważają interesujące wyniki badań PSR. W serwisach informacyjnych rozgłośni wybrzmiewają konsekwencje rosnących cen paliw i ich wpływ na decyzje Polaków. „Widomości” Radia Zet zaznaczają, że kosztowniejsze wizyty na stacjach paliw zachęcają do wyboru ekologicznych środków transportu. Dodatkowo nadmieniają, że aż 63% ankietowanych dostrzega korzyści rowerów elektrycznych i rozważa ich zakup w niedalekiej przyszłości. O planach przesiadki na „elektryki” także można usłyszeć na antenie RMF Maxxx, gdzie także są podkreślane względy ekonomiczne. Dziennikarze Radia 357 ponadto dzielą się obserwacjami z polskich dróg – obecnie na nich porusza się o połowę więcej rowerzystów niż przed pandemią. W serwisie jest cytowany również Mateusza Pytko z PSR, który zwraca uwagę na zmiany, jakie zachodzą na polskim rynku rowerowym: Rola roweru elektrycznego w codziennej komunikacji systematycznie rośnie. Potwierdzają to zarówno obserwacje ekspertów oraz trendy na polskich ulicach i ścieżkach rowerowych. Z badań Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego wynika, że ponad 60% ankietowanych Polaków uważa, że rower elektryczny ułatwia codzienne dojazdy do pracy, czy na zakupy. Polskie Radio także skupia się na przewagach e-bike’ów oraz związanych z nimi planami zakupowymi. Oprócz tego redaktorzy, powołując się na wyniki sondażu, zaznaczają, że dla 70% badanych zakup roweru elektrycznego jest bardziej opłacalny niż zakup samochodu (biorąc pod uwagę koszty zakupu i eksploatacji).
Rowery elektryczne na papierze…
W Gazecie Wyborczej o rosnącej roli e-rowerów i zmieniających się trendach pisze Konrad Bagiński. Dziennikarz zwraca uwagę na wzrost popularności, a co za tym idzie także wartości rynku rowerowego. Przyczyn tego zjawiska należy upatrywać zarówno w ekonomii oraz ekologii, jak i poprawie stanu infrastruktury i przyzwyczajeniach popandemicznych. W artykule głos zabiera także rowerzysta z Warszawy, który podkreśla znaczne oszczędności, które wynikają z zamiany samochodu na rower.
Rzeczpospolita zauważa podbój polskich ulic przez e-rowery. Wpływ na te zachodzące zmiany ma drożyzna na stacjach paliw, ale także rozwiązania biznesowe ułatwiające dostęp do rowerów elektrycznych – np. usługa subskrypcyjna. Ponadto w dzienniku oprócz wskazanych przez Polaków zalet e-rowerów, zostaje podkreślona rola i potrzeba wsparcia, którą przedstawił Mateusz Pytko, dyrektor biura PSR – Sprzedaż w Polsce byłaby jednak znacznie wyższa, gdyby – wzorem innych państw UE – funkcjonowały tu różnego rodzaju programy dofinansowań, np. na dojazdy do szkoły czy pracy, rowerów dla pracowników lub dopłaty na e-bike’a za złomowanie starego auta.
Puls Biznesu jednoznacznie stwierdza, że „Elektryczne rowery kręcą Polaków”. W artykule Bartłomiej Mayer analizuje wyniki badania Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. Przywołuje wskazane przez respondentów zalety jednośladów, przewagi ekonomiczne oraz preferencje zakupowe.
…i w Internecie
Boom rowerowy szeroko opisują portale internetowe. Temat jest omawiany przez m.in. biznes.interia.pl, polskatimes.pl, wyborcza.pl (oddział krakowski) oraz liczne lokalne serwisy. Zaczerpnięte wyniki sondażu PSR są inspiracją do rozważań na temat miasta jako naturalnego środowiska e-rowerów, przewag ekonomicznych i ekologicznych roweru nad innymi środkami transportu. Część portali internetowych, wychodząc naprzeciw stereotypowym opiniom, podejmuje działania edukacyjne i przypomina o tym, że e-bike tylko wspiera rowerzystę, a nie jedzie za niego.
***
Rowerowa Rewolucja to inicjatywa Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego oraz polskiej branży rowerowej, mająca na celu przekonanie Polaków do jazdy na dwóch kółkach oraz udowodnienie, że rower jest doskonałą alternatywą dla tradycyjnych środków transportu jak samochód czy komunikacja miejska. Tegoroczna kampania przybliża temat rowerów elektrycznych i przekonuje, że dzięki wsparciu elektrycznemu można dojechać dalej, szybciej i łatwiej.
Więcej informacji o kampanii Rowerowa Rewolucja na: rowerowarewolucja.psronline.pl oraz na profilu na Facebooku: Polskie Stowarzyszenie Rowerowe - organizacja branży i przemysłu rowerowego | Facebook
Polskie Stowarzyszenie Rowerowe to organizacja, która zrzesza przedstawicieli polskich producentów oraz importerów rowerów i części rowerowych, przedstawicieli hurtowni i sklepów rowerowych, a także mediów branżowych. Stowarzyszenie przyczynia się do rozwoju całej branży w kraju a także przyczynia się do utrzymania pozycji nr. 4 Polski wśród producentów w Unii Europejskiej. Obecnie produkujemy rocznie ponad 1,5 mln rowerów! Więcej informacji na temat działalności Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego na stronie www.psronline.pl.